Sd.Kfz.2
Zakłady NSU-Werke w Neckersulm otrzymały w 1940 roku z Wojskowego Urzędu ds. Uzbrojenia polecenie opracowania dla armii ciągnika dla lekkich działek i innych urządzeń. Odpowiedź otrzymano już po kilku miesiącach. Było to swoistego rodzaju połączenie motocykla z ciągnikiem gąsienicowym, lecz ten pomysł nie był całkowicie nowy, ponieważ podobne eksperymenty były prowadzone już m.in. we Francji oraz Austrii zakłady Austro Daimler. Pojazdy te były użytkowane na wszystkich frontach podczas II wojny światowej jak i po wojnie w zrujnowanym rolnictwie jako namiastki traktorów. Szczególnie dobrze spisywały się na froncie wschodnim, gdzie potrafiły ciągnąć nie tylko lekkie działa, ale też moździerze jak i również dowozić pilotów na oddalone lotniska polowe, do których ciężko było dotrzeć samochodami.
Dane podstawowe
Państwo III Rzesza Niemiecka III Rzesza Niemiecka
Producent NSU Motorenwerke AG
Typ pojazdu Lekki pojazd wielozadaniowy
Trakcja Półgąsienicowa (z przodu kierownica, widelec i koło motocyklowe)
Załoga kierowca plus dwóch pasażerów
Historia
Prototypy 1939
Produkcja 1941-1948(?)
Wyprodukowano 8345 (do końca II wojny światowej)
http://www.youtube.com/watch?v=XMf26-oRw70
Dane techniczne
Silnik 4-cylindrowy silnik gaźnikowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą Opel Olympia o pojemności 1488 cm³ i mocy 36 KM
Transmisja mechaniczna
Poj. zb. paliwa 2 x 21 l
Długość 3,00 m
Szerokość 1,00 m
Wysokość 1,20 m
Masa 1235 kg (własna)
1560 kg (maksymalna)
Osiągi
Prędkość 70 km/h (maksymalna)
lekki pojazd wielozadaniowy znalazł zastosowanie w takich dziedzinach min jak :
holowanie dział
układanie kabli telefonicznych:
był też chętnie wykorzystywany przez jednostki FJ jak i czasami przez aliantów
Mała ciekawostka
Zdobyty przez Brytyjczyków w Afryce Sd.Kfz.2 za kierownicą można zobaczyć samego Bernard Law Montgomery
Offline